Skip to main content
motor tuning

De 4 belangrijkste componenten van motortuning

 Chipperformance – Motortuning is in feite de wijziging of aanpassing van het uitlaatsysteem, de compressie, de bougie of andere parameters van een motor om optimale prestaties te bereiken en de energie-output, efficiëntie of levensduur van de motor te maximaliseren.

In het algemeen verwijst Engine Tuning naar elke methode om een motor af te stemmen of aan te passen, zodat deze efficiënter kan werken bij hogere snelheden of gedurende langere tijd. Het wordt ook gebruikt om de levensduur van de motor te verkorten. Het doel van Engine Tuning is om de prestaties van de voertuigen te verbeteren door de werkparameters van de motoren te optimaliseren.

Enkele veelgebruikte technieken voor het afstemmen van motoren zijn onder meer inlaat- en uitlaatmotortuning (IEC), turbochargers en motormapping. Inlaat en uitlaat Motorafstelling, zoals de naam al aangeeft, wordt uitgevoerd op of nabij het inlaatspruitstuk van de motor. IEC-afstemming is gericht op het vergroten van de luchtstroom door de motor, waardoor het benzineverbruik en het vermogen worden verbeterd. Turbochargers worden daarentegen gebruikt om de verhouding lucht / brandstofmengsel te verhogen en de motor vrijer en efficiënter stationair te laten draaien bij hoge motortemperaturen.

Engine mapping is ondertussen een methode om de engine aan te passen via software, waarbij Engine maps worden geïnstalleerd om het Engine Control System effectiever te maken bij het bereiken van Engine-optimalisatie.

Tegenwoordig gebruiken de meeste autobezitters en autoliefhebbers afstemmingstechnieken om hun motoren aan te passen om specifieke resultaten en doelen te bereiken. Aangezien veel afstemmingstechnieken kunnen worden uitgevoerd bij het benzinestation of in werkplaatsen zonder dat er speciaal gereedschap of apparatuur nodig is, geven de meeste mensen er voor het gemak de voorkeur aan om thuis motorafstemming uit te voeren. Sterker nog, thuis stemmen is tegenwoordig een algemeen aanvaarde praktijk geworden. Deze methode is niet alleen handig; Als u echter niet bekend bent met het hoofdartikel over Engine tuning, dient u zich eerst te informeren voordat u het proces daadwerkelijk doorloopt.

Het eerste deel van het afstellen van de motor is het aanpassen van het belangrijkste inlaatlucht- en brandstofsysteem.

Het doel hiervan is om de vermogensband van uw auto te verbeteren. Krachtband verwijst naar het toerentalbereik van de motor, wat verwijst naar de maximale snelheid. De ideale situatie is om de hoogste vermogensband te hebben, wat betekent dat uw motor in staat zal zijn om de krachtigste emissies te produceren bij het hoogste toerental.

Als u op meer vermogen mikt, moet u ook overwegen om de luchtinlaat en de diameter van de inlaatluchtfilters te vergroten, die beide indirect verband houden met de hoeveelheid luchtstroom. Als u de brandstofefficiëntie van uw voertuig wilt maximaliseren, moet u ondertussen ook overwegen om uw brandstofinjectiesysteem aan te passen. Het doel hiervan is om de algehele efficiëntie van uw motor tuning te verbeteren door het vermogen te vergroten en het brandstofverbruik van uw motor te verlagen. Een van de factoren waarmee u rekening moet houden bij het aanpassen van uw brandstofinjectiesysteem, zijn de bedrijfsdruk, de pompslag, de grootte van de injector en het type brandstof dat wordt gebruikt.

Last but not least zou u ook moeten overwegen uw carburateur aan te passen om de prestaties van uw motortuning te verbeteren. Voor carburateurs, die meestal worden vervangen door moderne motoren, kunt u het volume van het lucht-brandstofmengsel dat uw carburateur opneemt, vergroten. U kunt dit bereiken door uw bougies te vervangen. Carburateurs met grotere luchtvolumes zijn efficiënter en verbruiken minder brandstof, dus als u overschakelt op carburateurs met grote kamers, kunt u meer geld besparen op gas.

Klik hier voor meer informatie